PENERAPAN MODEL LEARNING CYCLE 5E UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA SMP NEGERI 6 BALFAI KUPANG TENGAH TAHUN AJARAN 2019/2020

  • Zipora Anita Tode Program Studi Pendidikan Biologi Universitas Kristen Artha Wacana Kupang
  • Fransina Th. Nomleni Program Studi Pendidikan Biologi, Universitas Kristen Artha Wacana
  • Jusuf Blegur Program Studi Pendidikan Jasmani. Kesehatan dan Rekreasi, Universitas Kristen Artha Wacana
Keywords: 050697pho

Abstract


ABSTRACT

Based on a statement by the science class VIIA middle school teacher n 6 middle school Balfai mussels, on classification material teachers have not applied a devoted modal of learning only monoton pafa teacher. This invoves having students become passive ( recording and being less creative in optimizing all of the skills in them for the laerning process that results in low learning. Thestudent”s ability to remember, understand, apply, analyze,edit anf produce anything from the materis is stiil less becausw students are srill glaued to books and talks and lack of practices given by the teacher. Unquote student VIIA class of this materieal from a total of 25 students is only 10 pople who meet the minumum criteia for ketchness. One attempt to address the promblem is to implement a learning model in order to improve the results of the student cocktail cycle . The kind of research thats structured in research is a class action study, the instrument used i our research is obserform and test, data analysis used for descriptions and percents.
Keywords : The Learning Cycle 5e Model To Increase The Cognitive Results Of Students

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAFTAR PUSTAKA

Abidin, A. Z. (2012).Kebijakan publik.Jakarta: Salemba.
Arifin, Zainal, (2012). Penelitian pendidikan-Metode dan paradigma Baru. Bandung : PT. Remaja Roadakarya
Agustyaningrum, N. (2010). Implementasi model pembelajaran learning cycle 5e untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa kelas Ixb Smp N 2 Sleman. Yogyakarta : Pustaka pelajar.
Anderson, L. W., and Kharhwohl, D. L. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assesing; A revision of Bloom’s taxonomy of education objetives. New york : Addison Wesley Lonman Inc.
Arikunto, S.(2003).Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Arifin, Zainal. 2012. Penelitian pendidikan metode dan paradigma Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Aris, S. (2014). 68 Model pembelajaran inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-Ruzz Media.
Darsono, M., dkk. (2000). Belajar dan pembelajaran. Semarang: IKP semarang press.
Dasna, I. W., dan Fajaroh, F. (2007). Pembelajaran dengan model siklus belajar (Learning Cycle),(http://lubisgrafura.wodpress.com) diakses, tanggal 25 septermber 2019.
Fajaroh, F., dan Dasna.I. W. (2008). Model-model pembelajaran inovatif: Pembelajaran dengan model (learning cycle). Malang:UM Press.
Fathuurohma, P. (2007). Srategi belajar mengajar. Bandung: Refika Aditama.
Lorrsbach, A. W. ( 2002 ). The learning cycle as a tool for planning science instruktion. (online).Tersedia:http://www.coe.ilstu.edu/scienceed/lorsbach/257//lrcy. Html.
Made, W. (2012).Model-model pembelajaran.Jakarta: Raja Grafindo.
Ngalimun.(2013).Strategi dan model pembelajaran.Yogyakarta: Asuaja Pressindo.
Ni Ketut, R. (2008). Pengaruh model pembelajaran dan penalaran formal terhadap penguasaan konsep fisika dan sikap ilmiah siswa SMA N 4 Singaraja.Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 1(2), 15-29.
Qararaeh, A. O. (2012).The effect of using the learning cycle method in teaching sience on the education edition of the sixh graders.Sience Education Journal, 4(2), 23-132.
Rapi, N K ( 2008 ) Implemasi siklus belajar Hipotesis- Deduktif Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Ketrampilan Proses IPA Di SMA singaraja. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran UNDIKSHA, No.3 TH.XXXX1 juli 2008
Rusma, (2010) , Model- model Pembelajaran ( mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua ). Jakarta: Raja Grafindo Perseda.
Sagala, S. 2005. Konsep dan makna pembelajaran untuk membantu memecahkan problematika belajar dan mengajar.Bandung: Alfabeta..
Sewolo, dkk. 2002.Fisiologi manusia.Malang: Universitas Negeri Malang.
Soeprodjo, dkk.(2008).Komparasi hasil belajar dengan metode tutor sebaya dan team work learning dalam pembelajaran kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia,2(2), 294-298.
Seobagio, 2001. Penerapan model learning cycle 5E untuk meningkatkan pembelajaran IPA. Tersedia pada http:// digilib. Unimed. Ac.id/public/

Shoimin. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013.
UNIME D-Undergraduate-22204-5 % 20BAB%2011. Pdf. ( diakses tangga 3 desember 2019 ).
Suastra. ( 2009). Pembelajaran sains Terkini. Singaraja; Undiksha.
Sudjano , Nana,. 2004. Dasar-dasar proses belajar mengajar. Bandung: Sinar Baru Algenesido Offset.
Wena, Made. ( 2012). Strategi pembelajaran inovatif kontemporer: suatu tinjauan konseptual Operasional. Jakarta Bumi Aksara.
Winke, W,S. ( 2014) . Psikologi pembelajaran. Jakarta: Grasindo
CROSSMARK
Published
2021-12-21
DIMENSIONS
How to Cite
Tode, Z., Nomleni, F., & Blegur, J. (2021). PENERAPAN MODEL LEARNING CYCLE 5E UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA SMP NEGERI 6 BALFAI KUPANG TENGAH TAHUN AJARAN 2019/2020. Indigenous Biologi : Jurnal Pendidikan Dan Sains Biologi, 4(2), 57-62. https://doi.org/10.33323/indigenous.v4i2.143